JAK PŘIPRAVIT DÍTĚ NA ŠKOLKU

Původně jsem chtěla jen rozšířit původní článek o nástupu Samíka do školky, ale vzhledem k tomu, že jsem ho psala předtím než do ní nastoupil, rozhodla jsem se, že napíšu článek nový. Ráda bych tady zmínila, jaká je u nás momentálně situace, jak připravit děti na nástup do mateřské školy, jak jim usnadnit adaptaci a co nás za ten první školkový rok potkalo.

Sárinka nastupuje do školky ve 3 letech, protože se vracím do práce. Mám za sebou téměř 6 let na mateřské a ačkoliv se jako máma cítím často vyhořelá, tak hodně prožívám období konce této krásné etapy mého života. Mísí se ve mně pocity stesku potom, že už nebudeme mít tu svou pohodičku doma, že už jsou děti velké a já stará 😀 a také mám obavy z toho, jak bude můj mozek po těch letech fungovat a zda se mi podaří skloubit práci s péčí o rodinu. Ale začínám se i těšit a věřím, že nám všem ta změna prospěje.

První fotka ze školky.

O Sáru nemám takový strach jako jsem měla tehdy o Samíka. Má totiž úplně jinou povahu než on: je společenská, ráda si hraje i sama, s jídlem nemá problém, nebojí se konfliktů a má vyřídilku. Také už alespoň trošku ví, do čeho jde, protože jsme chodili Samíka vyzvedávat spolu. Pokud to jde, určitě s dítětem školku předem navštivte nebo ho vezměte na „Den otevřených dveří“, pokud to půjde. Naše děti navštěvují státní školku se smíšenými třídami, takže budou ve třídě spolu a myslím si, že i to Sárce na začátku hodně pomůže.

Doufám, že si ve školce budou vzájemnou oporou.

Co se týče příprav na školku, tak jak už jsem zmiňovala v prvním článku, je podle mě důležité s dětmi o školce mluvit pozitivně, realisticky (s čím se tam můžou setkat a jak by to mohli řešit) a snažit se vyhýbat takovému tomu rodičovskému strašení školkou („No počkej ve školce, tam si tě srovnají.“), aby ji děti nevnímaly negativně a nebály se tam jít. Pokud máte obavy z toho, jak to vaše dítko ve školce zvládne, snažte se před ním o svých pocitech nemluvit, protože tak na něj můžete přenášet své obavy. Mně se před i v průběhu školkového roku osvědčilo, přehrávat si se Samíkem některé situace pomocí lega. Hráli jsme si s postavičkami na školku, kopírovali jsme režim dne školky a já i uměle vytvářela různé situace a pomocí hry v roli jsme je pak řešili (např. někdo mi vezme hračku, neumím si zapnout bundu, kamarád mě bouchnul, stýská se mi …).

Lego duplo je u nás dlouho jednou z nejoblíbenějších hraček.

S přípravou na školku vám můžou hodně pomoci dětské knížky věnující se tomuto tématu. Děti si díky nim lépe představí, co je ve školce čeká a i po nástupu do školky budou jejich předčítání vyžadovat, protože se jim bude líbit, že zobrazují situace, které věrně znají ze školky. Já mám pro vás dva knižní tipy, prvním z nich je obrázková encyklopedie „Poznej – školka„, ve které najdete podrobné obrázky, které:

  • seznámí děti s prostředím školky (školka a lidé v ní)
  • ukazují školkový režim (ranní příprava a cesta do školky, příchod do třídy, hraní, oběd, odpočinek, odpoledne a odchod ze školky)
  • rozšíří dětem slovní zásobu o slovíčka, která se jim budou ve školce hodit (školní pomůcky, tvary, barvy, písmena, počítání, pohybové aktivity)
  • představují situace, které může dítě ve školce zažít (konflikty a nepříjemnosti, pravidla společného soužití, kamarádství, oslavy, výlety a slavnosti)
V edici “Poznej” vyšlo i téma příroda a zvířata.

Rok ve školce“ je krásná obrázková knížka, která obsahuje 12 bohatě ilustrovaných dvoustran (neobsahuje text), které dětem ukazují, co všechno se dá v průběhu roku zažít ve školce. Na první dvoustraně se představí všechny děti ze školky a krátce se charakterizují (najde se tam opravdu každý: raubíř, princezna, fotbalista, milovník dinosaurů, sourozenci, koumák, umělec…). My si s dětmi v knížkách tohoto typu vždy vybereme každý jednu postavu a tu pak hledáme na každé dvoustránce a říkáme si, co daná postava dělá (děti si tak cvičí postřeh a učí se vyprávět). V této knížce lze i krásně pozorovat, jak se mění aktivity ve školce dle ročních období (podzimní tvoření s listím, Halloween, vánoční výzdoba, maškarní, hraní ve sněhu, velikonoční tvoření …). U nás jsou bilderbuchy velmi oblíbené a navíc podporují pozorovací schopnosti, podněcují fantazii a rozšiřují slovní zásobu.

Pokud máte rádi bilderubchy od R. S. Berner, bude se vám líbit i tato kniha.

A ještě mám pro vás dva tipy na tvořivé sešity. Prvním z nich je nálepkový sešit „Malý zajíček – školka„, který je vhodný již pro děti od 2 let – zajíček dětem ukáže, co se dělá ve školce (šatna, hraní, poslech pohádky, úklid hraček, oběd, hygiena, spaní, hra venku, vyrábění, zpěv, cvičení, odchod domů) a u každého obrázku najdete nějaký úkol: vybarvování, spojovačky, lepení samolepek, dokreslování.

Nálepkové sešity se zajíčkem milovaly obě naše děti a existuje v mnoha variantách (můj den, rodina, barvy, tvary, počasí, čísla, protiklady…).

Druhý sešit „Slečna Králíčková ve školce“ obsahuje kromě různých úkolů (spojovačky, vybravování, hledačky) také 3D obrázky k vytržení (z nich si děti postaví školku i s dětmi a vyrobí si řetěz z abecedy, papírové hodiny nebo rámečky na obrázky) a víc než 175 samolepek. Stejně jako u předešlého sešitu i tady plní děti úkoly v rámci obrázků, jež je seznamují s chodem školky (v šatně, docházka, v umývárně, čas na hraní, zdobíme třídu, oběd, polední klid, hurá ven, jedeme na výlet, hodina kreslení…).

Se Slečnou Králíčkovou jsme se seznámili již ve variantě “Léto” a také patří k našim oblíbencům.

Co dětem určitě usnadní pobyt ve školce, to je míra jejich sebeoslužnosti: umět se s dopomocí obléct a obout, samo se najíst, používat toaletu, umýt si ruce mýdlem (moje tipy k motivaci a učení zde), používat kapesník, uklízet si po sobě hračky…. Samozřejmě, že paní učitelky dětem rády se vším pomohou (důležité je, aby dítě projevilo snahu a spolupracovalo), ale čím bude dítě samostatnější a nezávislejší, tím sebejistěji se bude cítit a nebude se dostávat do situací, kdy se cítí neschopné. Nacvičovat oblékání můžete s dětmi formou hry, např. společným oblékáním panenky nebo s pomocí této motorické hračky, která je ideální právě pro rozvoj samostatnosti. Děti se na třech zvířátkách, která na sobě mají kabátky se třemi různými tipy zapínání (zip, knoflík, patentek) učí rozvíjet své motorické dovednosti.

Tygr, medvěd a mýval pomohou vašim dětem s oblékáním.

Oblékání a obouvání můžete dětem usnadnit také vy a to volbou vhodného oblečení a obuvi. Z toho, co se nám (ne)osvědčilo:

  • skvělé jsou boty na suchý zip (tyto mají navíc vzadu obrázky, podle kterých dítě pozná, která bota je levé a která pravá) a nazouvací bačkůrky (určitě volte měkké, děti při hraní často sedí na patičkách a v trdých bačkůrkách je to nepohodlné)
  • dejte pozor, aby tepláčky/legínky nebyly dole příliš úzké (špatně se pak dětem přetahují přes chodidlo)
  • pokud už si dítě umí zapnout mikinku na zip, je ideální ta, pokud ne, volte ty bez zapínání, ale pozor na kapuci, ta dětem dělá při oblékání potíže
  • co se týká funkčního oblečení na ven, nedám dopustit na značku Unuo, která vyrábí kalhoty bez zapínání (stačí natáhnout a jít) s velkým poutkem na zavěšení, poutko mají i bundy s dostatečně velkým taháčkem na zipu, takže zapínání hravě zvládnou i ti nejmenší
  • v zimě jsem nechtěla Samíka zatěžovat tím, aby si musel navlékat punčocháče až půjde ven a tak jsem mu je dala už ráno a ve školce jsme přes ně jen natáhly kraťasy, které pak vyměnil za kalhoty/oteplováky
  • myslete na to, jak se bude dítě oblékat ven už při ranním svlékání v šatně a připravte mu věci v pořadí, v jakém si je bude oblékat, dbejte na to, aby nebyly naruby
  • samozřejmostí je náhradní oblečení ve skříňce (dítě se může polít, počůrat apod.)
  • k označení oblečení se mi osvědčilo razítko na textil – nemusíte nic nadepisovat, ani nažehlovat, můžete ho použít pro kolik dětí chcete (písmenka snadno vyměníte), je to rychlé, odolné, dá se použít i do bot a později i na sešity ve škole
Značce Unuo a jejich funkčnímu oblečení jsme věrní již 4 roky.
Značka bot Affenzahn provázela děti po celý rok.

Asi nejvíce se maminky obávají ranního vodění dětí do školky, které bývá někdy doplněno o pláč a nechuť dětí do školky jít. Rána před školkou u nás probíhala celkem v poklidu a myslím, že velkou roli v tom sehrál fakt, že Samíka vodil do školky Míla. Tatínkům děti většinou nedělají takové scény jako nám, maminkám. Samík s Mílou odcházeli hodně brzy, takže mě Samík často ani neviděl. Když si mě vyžádal, tak to bylo horší a občas mě přemlouval, že chce zůstat doma. Jednou jsem dokonce polevila. Asi 14 dní potom, co Samík chodil do školky s nadšením (často se vzpoura může objevit takto později, až když dítěti dojde, že do školky opravdu bude muset chodit pravidelně), začal jedno ráno hodně plakat a přemlouvat mě, abych ho nechala doma, že je unavený. Vyměkla jsem a ze zkušenosti vám radím, nedělejte to (mně to tehdy taky všichni radili, ale měla jsem pocit, že já vím přece nejlíp 🙈), děti si to totiž moc dobře pamatují. Samík to pak několikrát zkoušel znovu a říkával: „Ale pamatuješ, jak jsem jednou hodně brečel, tak jsi mě doma nechala.“ Tohle je pro pracující maminky jednodušší, protože ty prostě nemají na výběr, zatímco maminky na mateřské jsou na vážkách.

Kdo vodí děti do školky u vás?

Často může výpravy do školky znepříjemnit obyčejná únava. S nástupem do školky je tedy určitě důležité nastavit režim a někdy to může chvíli trvat. Například, když jsou děti zvyklé chodit pozdě spát a tím pádem i pozdě vstávat. Nebo se také může stát, že děti, které už po obědě nespaly, ve školce spát začnou a budou pak protestovat při brzké večerce. Takže tohle je potřeba doladit individuálně dle potřeb rodiny. Samík byl z těch prvních dnů hodně unavený, takže večer padl za vlast, a i tak byl ráno unavený, takže jsem mu po obědě povolovala televizi, protože jedině u té byl v klidu a alespoň trošku si tak odpočinul.

Magnetický kalendář ocení zejména předškoláci a školáci.

S režimem souvisí i to, že děti najednou začnou víc vnímat dny (všední dny, kdy chodí do školky a víkendy kdy jsou doma), měsíce (většina školních vzdělávacích programů je založena na konceptu střídání ročních období) i hodiny (vstávání, odchod ze školky, večerka…). Samík se mě po nástupu do školky hodně ptal, jaký je den, kolik dnů bude ještě ve školce, v kolik budeme ráno vstávat apod. Orientace v čase je pro děti důležitá stejně jako pro nás – každý z nás chce mít představu o věcech, které ho čekají a proto jsme tehdy Samíkovi (byly mu 4 roky) pořídili týdenní magnetický plánovač, který visí u nás doma na lednici a vždy si do něj pomocí magnetek zaznačíme, co nás daný týden čeká (školka, kroužky, lékař, výlet, babi a děda, návštěva, nákup…). Je to skvělá pomůcka, na které se Samík naučil dny v týdnu a nyní již sám spolupracuje na vytváření týdenního plánu, což mu dodává i větší pocit samostatnosti a zodpovědnosti. Pokud máte doma děti menší, můžete jim pořídit např. dřevěný kalendář, s jehož pomocí se naučí plynutí času prostřednictvím ručičkových hodin, můžou si v něm poznačit, jaký je měsíc, kolikátého je nebo jaké je počasí.

S tímto kalendářem se děti později naučí i anglická slovíčka.

Možná se stejně jako my setkáte s tím, že dítě nebude chtít brzy ráno snídat – Samík např. snídá až tak hodinu po probuzení (zato Sára se už v posteli ptá, co budeme papat). Nám se osvědčilo udělat mu alespoň kakao, dostal tak do bříška něco teplého a vydržel do svačinky. Pokud máte doma nejedlíka a obáváte se, jak to bude s jídlem ve školce, tak i tady můžu sdílet naši zkušenost. Samík byl totiž v jídle dost konzervativní a v podstatě doma točil 5 hlavních jídel, které byl ochotný sníst. První dny po vyzvedávání ze školky byl schopný jen po cestě domů sníst třeba 3 suché rohlíky, jaký měl hlad. K svačinkám mívají totiž většinou pečivo s pomazánkou (ty Samík nejedl) a pokud měli k obědu něco, co neznal, tak prostě nejedl. Naštěstí už jsou pryč časy, kdy se děti ve školkách do jídla nutili, takže vždy jen ochutnal a pokud nechtěl, jíst nemusel. Postupem času jedl po příchodu domů méně a méně a když začal mít špinavá trička od omáček, mohli jsme slavit. V prosinci mi paní učitelka dokonce hlásila, že se Samík pěkně rozjedl a dokonce si přidává. Ale nejásejte předčasně, zatímco ve školce se jíst naučil, doma je to pořád celkem boj, ale rozšířili jsme jídelníček o pár nových oblíbených školkových jídel.

A co vaše děti – naučily se ve školce jíst?

Původně jsem si myslela, že Samík bude ve školce i spávat (v tu dobu už 2 roky po obědě nespal), ale dobrovolně to zkusil jen jednou a pak už nechtěl. Vzhledem k tomu, že jsem byla doma se Sárinkou, tak jsem to neřešila a chodil domů po obědě. Časem to bylo dost komplikované, protože jsme ho vyzvedávaly v čase, kdy už byla Sárinka unavená a ztěžovalo to pak její uspávání. Myslím si, že to byl i jeden z důvodů, proč přestala v zimě po obědě spát. Teď ale budu děti kvůli práci vyzvedávat až po poledním odpočinku, takže se s tím budou muset nějak vypořádat. Samík jakožto předškolák už spát nemusí a u Sárinky doufám, že bude z nového režimu unavená a naučí se po obědě znovu spát (to se stává často právě i u dětí, které už doma normálně nespí).

Polední klid je u nás doma neznámé sousloví😀

U nás adaptace probíhala bez větších problémů, ale protože se na mě loni obracelo mnoho maminek, které takové štěstí neměly, obrátila jsem se s prosbou o pomoc na své sledující a dala jsem dohromady několik tipů, které mohou dětem pomoci (i když ve většině případů pomůže hlavně čas):

  • slíbená odměna (výlet, dobrota, společná hra…)
  • pozvolná adaptace (postuně navyšovat dny/hodiny strávené v MŠ)
  • vysvětlovat důvody, proč do školky chodí
  • oblíbená hračka/plyšák
  • biobachovky
  • namalovat sobě i dítěti na ruku srdíčko, když bude dítěti smutno, sáhne na něj a propojí ho to s maminkou
  • být k dítěti upřímný, respektovat jeho pocity a vždy dodržet to, na čem jsme se domluvili (hlavně pak čas vyzvedávání)
  • chodit do školky společně s kamarádem/sousedem
  • sejít se s kamarádem ze školky i mimo ni
  • vymyslet loučící rituál (placák, básnička, písnička…)
  • tetovačka tygra, který dodává odvahu
  • fotka se členy rodiny
  • rutina a pravidelnost, aby dítě vědělo, jak bude den vypadat
  • ujišťovat dítě, že pro něj přijdete
  • zeptat se dítěte, proč pláče (někdy to může být drobnost, která se dá vyřešit) a společně vymyslet, co by mu pomohlo, aby se ve školce cítilo lépe
  • nechat dítě vyplakat v náruči (někdy musí emoce ven)
Děti pláčou, protože jste pro ně to nejcennější v životě a při odchodu do školky se bojí, že o vás přijdou. A je to zcela normální. Mjte pochopení a snažte se je utišit.

Hodně mě překvapilo, že Samík o školce nechtěl moc mluvit. Mě samozřejmě zajímalo úplně všechno: co dělal, s kým a s čím si hrál, co měl k obědu apod., ale on po mé palbě otázek dost často zarytě mlčel a rozpovídal se až později při hře nebo při uspávání. To jsme většinou četli knížky o školce, takže si připomněl, co ten den zažil a rozpovídal se. Takže i když vás sžírá zvědavost tak jako mě, dejte dětem čas. V prvním týdnu mě zaskočilo, když mi Samík řekl, že si ve školce hraje sám, protože se s ním nikdo nekamarádí. Jako dnes si pamatuju jak mi z toho bylo úzko a smutno. Nicméně jsem se na to ptala paní učitelky a ta mi řekla, že je Samík naopak velmi oblíbený. Když jsem to říkala Samíkovi, odvětil, že je pravda, že si všichni pamatují jeho jméno a on si nepamatuje nikoho🙈 Tím chci jen říct, že ne všechno, co nám děti říkají, musí být pravda – děti si realitu často přikrášlují nebo nedokážou situaci popsat tak, jak by bylo potřeba. Proto je dobré, obrátit se s případnými nejasnostmi na paní učitelku (i v případě konfliktů dětí apod.). Myslete však na to, že není vhodné hovořit o těchto záležitostech s p. učitelkou před dítětem. Samotné učitelky jsou rády, pokud je upozorníte na případné nežádoucí chování některého z dětí, protože jim může v běžném provozu leccos uniknout a takto alespoň budou vědět, na koho se zaměřit.

Když Samík začal chodit do školky, tak mi hrozně chyběl a proto jsem se snažila najít si vždy v týdnu čas, který bychom spolu mohli trávit jen my dva.

Po příchodu domů byl Samík vždycky nadšený, že je zase u svých hraček a šel si většinou ihned hrát, což jsem kvitovala. Co už jsem kvitovala méně bylo to, že si vylíval některé své frustrace na Sárinku, což do té doby nedělal. Většinou to byla reakce na něco, co se mu stalo ve školce. Vždy jsem mu opakovala, že pokud mu někdo dělá něco, co se mu nelíbí, musí se ozvat a dát jasně najevo, že se mu to nelíbí. Spoustu nepěkných věcí odkoukal od dětí ze školky (odmlouvání, provokace, obličeje) a zkoušel to pak aplikovat i doma, což byla velká zkouška trpělivosti pro nás všechny. Nicméně je potřeba si zvyknout na to, že s nástupem do MŠ začnou vaše dítě ovlivňovat i jiní lidé než jste vy a že to k životu patří.

Musíme věřit, že základ jsme dali dětem dobrý a že se budou rozhodovat správně.

Loňský rok byl trochu zvláštní v tom, že do něj zasáhla celosvětová pandemie, což se samozřejmě odrazilo i na chodu školky. Paní učitelky v rouškách, žádné výlety ani společenské akce, karantény a nakonec i zavírání školek. To všechno nás potkalo, takže možná byl Samík nakonec víc doma než ve školce, ale určitě toho nelituji. Našel si tam spoustu kamarádů, naučil se mnoho nových věcí, obohatil se o nespočet zážitků a teď se tam vrátí jako mazák, který zasvětí do tajů školkového světa svou malou sestřičku. A já to samozřejmě pak v autě zase ořvu, protože už to prostě nejsou moje miminka, ale školkáčci, kteří již poznávají svět i odjinud než zpoza máminy sukně.

Přejeme vám krásný vstup do nového školkového roku.

Doufám, že pro vás byl tento článek užitečný a budu ráda, když se se svými tipy podělíte v komentářích.

L.

12 komentářů u “JAK PŘIPRAVIT DÍTĚ NA ŠKOLKU

  1. Здравия желаю. Начистоту скажу вовеки не писал отзывов, но здесь другой вариант, уделю пару минут. Вы бросаете очень интересно и познавательно. Можно что почитать и подчертить для себя что то интересное. Я уже давным-давно почитываю Ваши статьи. Создавайте и публикуйте у Вас это прекрасно получаеться.

  2. Moc děkuji Luci. Článek je napsán jako vždy skvěle. Hodně mě pomohl s představou co tu mou malou slečnu v září bude čekat. Díky Vám se cítím alespoň trochu připravena 👍🏼

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.