JEMNÁ MOTORIKA – PROČ JE DŮLEŽITÁ A JAK JI ROZVÍJET

Jemná motorika, to jsou v podstatě úchopové schopnosti ruky a prstů, které potřebujeme pro manipulaci s předměty a tedy pro provádění mnoha činností jako je správný úchop tužky, zapínání bundy, zavazování tkaniček apod. Zkrátka bez dobře zvládnuté jemné motoriky bychom se nenajedli, neoblékli ani nepodepsali.

Nedostatečně zvládnutá jemná motorika se projevuje tzv. tvrdou rukou (křečovitý úchop tužky a nechuť kreslit) a nešikovností v sebeobslužných činnostech. Naopak dobře rozvinutá jemné motorika je velmi důležitá pro počáteční psaní dítěte, na kterém do určité míry závisí i jeho celkové školní výkony. 

Z výzkumů prováděných v posledních letech (a potvrzují to i učitelky mateřských školách) se ukazuje, že manuální zručnost dětí se zhoršuje. Do jisté míry je to dané i uspěchanou dobou, kdy v honbě s časem dělají rodiče spoustu věcí za své děti. Je ale opravdu důležité dát dětem prostor a vtáhnout je do každodenních činností v domácnosti, při kterých se jemná motorika skvěle rozvíjí.

Skvělé jsou rukodělné činnosti jako je navlékání korálků, tvoření s modelínou/hlínou/těstem, prošívání látky, malování a razítkování, mačkání/trhání/stříhání/lepení/skládání papíru (o tvoření bude samostatný článek), stavění kostek a báboviček z písku, vkládání tvarů.

Co se navlékání týče, tak doporučuji volit velikost korálků podle věku dítěte. Ti nejmenší mohou navlékat na chlupaté drátky, které drží tvar a „neutíkají“ tak jako provázek. Navlékat mohou děti ale také těstoviny (ti menší na brčko, větší na šňůrku), přírodniny (šípky, jeřabiny) nebo nastříhané brčko. Pro těžší variantu předkreslete dětem v jakém pořadí mají předměty/korálky navlékat (algoritmy).

Navlékání baví i kluky, tak zahoďte genderové předsudky 🙂
O svých tipech na tvoření s modelínou jsem psala zde.

Kostky všech druhů jsou hračka, která se neomrzí napříč generacemi. Za nás doporučuji pro ty nejmenší kostky pěnové nebo gumové (ty lze dát i do vany), pak určitě plastovou klasiku, kdy se kostky dají skládat do komínu na sebe nebo složit všechny do sebe. Později pak kostky dřevěné, mega bloks a lego. Nechte děti postavit tak vysoký komín jako jsou ony samy nebo je položte na zem a udělejte z kostek obrys jejich těla. Jako kostky vám poslouží i kartonové krabice (můžete si z nich postavit zeď) nebo kostky cukr (cukrové iglú bude mít určitě úspěch).

Mega bloks jsou vhodné pro menší děti, protože jsou větší než lego.
Pro větší děti je skvělá tato společenská hra, kdy hráč musí postavit věž a z ní pak vytahuje dílky podle obrázku, který mu padne na kostce.
Toto šněrování tvarů s dřevěnou deskou je ideální pro malé děti, ty větší už můžou klasicky vyšívat do látky (společně si můžete vyrobit maňásky nebo antistresový míček).

Vkládaček existuje nesmírné množství a protože se nechci na tomto bodě zaseknout, ukážu vám jen tuto kuličku, kterou Sára milovala. Na podobném principu máme ještě Montessori šuplíčky, ve kterých je kulička nebo žetonky (mimochodem stará dobrá kasička a vhazování penízků je také skvělým motorickým tréninkem). Děti mají obecně rády vhazování a k tomu můžete opět použít to, co máte doma: vhazovat mohou děti lékařské špachtle do plastové láhve, víčka od lahví do krabice s vyřezaným otvorem, plstěné kuličky do ruličky od toaletního papíru, párátka do cukřenky apod.

Zázračnou kuličku koupíte zde.

Jemná motorika se dobře nacvičuje na úkonech spojených se sebeobsluhou jako je zapínání knoflíků/zipů/přezek (najděte doma oblečení s těmito tipy zapínání a trénujte), oblékání sebe i panenek. Pokud dítě není dostatečně sebeobslužné, ovlivňuje to jeho sebevědomí i psychiku, proto není radno tuto oblast opomíjet.

Tato textilní motorická kostka je skvělá na procvičení dětských prstíků. Na každé straně najdete jiný druh zapínání: knoflíky, suchý zip, tkanička, druky, zip, pásek. Šikovné maminky mohou vyrobit „zapínací rámy“.

Jak už tu bylo zmiňováno, nechte děti, aby vám pomáhaly při každodenních činnostech jako je vykrajování, míchání, krájení (nám se osvědčil kráječ na zeleninu s vlnkovou čepelí), přesypávání (nechte děti přesýpat semínka/čočku/hrách/strouhanku z jedné skleničky do druhé nebo z misky do misky lžící), přelévání (nechte děti přelévat vodu ze skleniček nebo pomocí trychtýře, naběračky, injekční stříkačky, houbičky), mytí nádobí, zamykání/odemykání, otevírání/zavírání (nádobky s různými víčky, krabičky), zahradničení, listování v knize, motání klubíček, šroubování (uzávěry lahví), uklízení (naše děti mají vlastní hadřík a rozprašovač s vodou), praní prádla a jeho věšení, práce s nářadím… uděláte jim tím velkou službu.

Kdo by neznal matrjošky, které lze donekonečna rozkládat a zase skládat do sebe. Navíc je pak lze řadit i podle velikosti.

Děti milují hračky, které vypadají jako věci ze života rodičů. U obou našich dětí bylo velice oblíbené krájecí ovoce a zelenina, případně další potraviny, které jsou spojené suchým zipem. Kromě jemné motoriky je to skvělá aktivita pro rozvoj slovní zásoby a navíc poslouží jako výbava do kuchyňky.

My máme takový mix různých značek, nejčastěji Lidl a dort i jiné potraviny koupíte zde.
Do kuchyňky se hodí i tato sada 12 barevných vajíček, které děti mohou rozpojovat a skládat, učit se na nich barvy i počty.

Aktivní desky jsou čím dál populárnější a já se tomu vůbec nedivím. Ležícím miminkům ji můžete položit na zem, u sedících dětí ji pověsit dolů na zeď a u stojících ji stačí posunout o něco výš. Můžete si koupit desku již hotovou nebo ji může šikovný dědeček/tatínek vyrobit sám – stačí pro inspiraci zadat do google nebo na youtube „activity board DIY“.

Tuto activity board koupíte zde.

Pokud máte doma malého kutila a nemáte stejně jako my prostor pro ponk, pořiďte mu montovací stavebnici. Já tady mám pro vás na ukázku dvě. Ta první je od značky Tecno a v jejím kufříku najdete různé druhy šroubů, matic, podložek a stavebních dílků včetně knížečky s předlohami. Pro větší kluky je pak skvělá vesmírná kreativní sada, kde se zatloukají dřevěné části do korkové desky pomocí kladívka a nýtů.

Toto je verze pro větší děti, ale mají i verzi pro menší děti, kde jsou dílky větší.
Tuto sadu pro milovníky robotů koupíte zde.

Teď vám sem dám několik tipů na hračky i nehračky, které jsou zaměřené převážně právě na rozvoj jemné motoriky. Pokusím se své tipy seřadit podle náročnosti, tedy podle věku dětí.

Co se týče miminek, tak já už jsem všechny hračky do 1 roku půjčila kamarádce, takže vám sem nemůžu dát fotky, ale skvělá jsou různá kousátka a plyšáci s různými materiály a texturami, malé míčky na kutálení (látkové, dřevěné, s rolničkou) a co miminka milují a co já jsem připravovala pořád jsou různé „objevitelské košíky„. Co to znamená? Že připravíte děťátku do košíku vše, co by ho mohlo zajímat a co může pomocí prstíků prozkoumávat. Fantazii se meze nekladou a tady je pár mých tipů: šišky, kameny, jídlo, dřevěné kolíčky na prádlo, provázek, ptačí pírko, korková zátka, papíry, malé hudební nástroje, vlněné klubíčko, šátky, stužky, střapce, kousky látek, gumičky, metla na vajíčka (do té můžete dát pompony a děti je budou vytahovat), stěrka, cedník (do něho mohou zapichovat špagety), nádobí, lžičky, fomičky, hřeben, kuchyňská houbička, štětce, zrcátko, ozdoby, peněženka… a mohla bych pokračovat donekonečna. S většími dětmi můžete tyto předměty lovit z pytlíků a pohmatem poznávat, co držíte v ruce. Později děti velmi rády předměty třídí – např. knoflíky, kuličky, zrnka (čočka, hrách, fazole těstoviny). Třídit mohou děti rukou, pinzetou, čínskými hůlkami nebo lžičkou (záleží na věku scjopnostech). Větší děti mohou třídit příbory, ponožky, knoflíky dle velikosti, plstěné kuličky dle barev, předměty podle materiálu (trvdé/měkké) apod.

Těm nejmenším stačí opravdu málo, proto buďte kreativní a rozhlédněte se, co zajímavého máte doma.
Toto hmatové pexeso právě díky různorodosti povrchů milovala Sára už jako miminko. Je vhodé také pro zrakově postižené děti a vyrobit si ho můžete i sami např. na víčkách od dětských příkrmů.

Dalšími evergreeny mezi hračkami jsou zatloukačky a nasazování. My jsme měli plastovou klasiku, kde se na kužel nasazují kroužky a ta je skvělá pro nejmenší, protože je lehoučká a otvory v kroužcích jsou velké. Pak jsme pokračovali dřevěným majákem z Ikea (tam už jsou otvory menší) a ještě teď si doma nechávám skládací věž, kde děti musí navíc přijít na to, jak do sebe jednotlivé časti zapadají.

Kolíčky ze zatloukačky můžete využít i k vhazování. Stačí vám k tomu např. plechovka od UM, do kterého vyříznete otvor v požadované velikosti
Věž koupíte zde. Na podobném principu fungují i kuličky, které se nasazují na kolíky.

Jakmile si děti stoupnou, jsou k nezaplacení hrací stolečky. Pro Samíka jsme měli zvukový od Fisher price (ten pak měla Sára na chalupě) a Sárinka má tento dřevěný, na kterém je mnoho aktivit pro trénink jemné motoriky: kuličkový labyrint, nasazování tvarů na tyčky s různou obtížností, otáčení ozubenými kolečky a vkládačka.

Didaktický stolek, který rozvíjí i logické myšlení koupíte zde.

Na jemnou motoriku jsou úžasné stavebnice všeho druhu. Některé už jste viděli výše a tahle magnetická je super pro mrňata už kolem jednoho roku. Ty nejmenší baví rozpojování a hraní si se zvířátky, starší zase zkoušejí vlastnosti magnetů a vytváří patvary zvířát. Kromě jemné motoriky se děti navíc učí třídení barev.

Konkrétně v této sadě jsou zvířátka, ale mrkněte i na další stavebnice značky Smartmax.

Mozaiky si jistě pamatujete i vy ze svého dětství – jsou skvělé v tom, že u dětí rozvíjí motorické schopnosti a učí je rozlišovat barvy. Já bych vám ráda představila dvě. Ta na fotce nahoře je vhodná pro menší děti, protože barevné knoflíčky jsou dostatečně velké (Sára si s ní hraje cca od 1,5 roka), sada obsahuje i předlohy, které jsou z jedné strany barevné a z druhé černobílé. Druhá mozaika už vyžaduje vytrénované a trpělivé prstíky – existuje ve 2 variantách (menší a větší velikost).

Nahoře Fanta color junior, ale velmi podobnou jsem viděla i v Pepcu za příznivou cenu. Mozaiku dole koupíte zde.
Na podobném principu jako mozaiky funguje i toto zdobení perníčků,

Když už jsme u těch barev, tak tady je několik hraček a prvních her, které jsou skvělé pro trénink jemné motoriky, ale také právě k učení a rozlišování barev. „Ježek“, jak mu doma přezdíváme, pomáhá i k tréninku paměti. Kromě toho, že děti mohou kolíčky vkládat/vyndavat libovolně nebo podle toho, jaká barva jim padne na kostce, je tu ještě jedna varianta hry. Kolíčky se rozmístí libovolně, hráči se pokusí si barevné rozmístění zapamatovat a pak se kolíčky zasunou barvou dolů. Hod kostkou pak rozhodne, kterou barvu má hráč po paměti hledat.

„Ježka“ koupíte zde.
Tyto včelí úly naučí děti jemnému úchopu pinzety, kterou pak děti mohou přendavat i spoustu jiných věcí (viz tipy výše).
Balanční hra je skvělá společenská hra pro nejmenší.
Tato vkládačka je snad mým nejlepšším úlovkem z Alliexpresu.
„Ticho ako myšky“ byla jedna z našich prvních společenských her. Cílem je vkládat dřívka do otvorů podle barev hozených na kostkách tak opatrně, aby se sýru nedotkly a nerozezvonily tak rolničky.

A své tipy završím třemi magnetickými hračkami, které mají u nás doma velký úspěch.

Magnetické bludiště – trénink trpělivosti a jemné motoriky.
Magnetická skládačka učí děti také prostorovou orinetaci (co je vpravo/vlevo, nahoře/dole).
Tuto sérii magnetických hraček završím lovením rybiček, které je snadné pochytat, ale složit je zpátky je celkem oříšek:)

Doufám, že jsem vás inspirovala a že se s dětmi pustíte i do aktivit, které můžete dělat z toho, co dům dal. K přelévání a přesýpání doporučuji pokládat misky/skleničky na tác s okraji nebo plech na pečení – zabráníte tak tomu, aby byl přesýpaný materiál všude.

8 komentářů u “JEMNÁ MOTORIKA – PROČ JE DŮLEŽITÁ A JAK JI ROZVÍJET

  1. Pingback: viagra 100mg

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Začněte psát hledaný výraz výše a stisknutím klávesy Enter vyhledejte. Stisknutím klávesy ESC zrušíte.